Het schilderij toont een grote man die een vrouw op haar wang kust.
De man heeft een kamerjas met daarop hoekige symbolen om; de kleren van de vrouw tonen ronde symbolen.
Het stelletje staat op de rand van een afgrond, in een veld vol bloemen.
Of Klimt daar een symbolische bedoeling bij had, is niet bekend.
Klimt werkte in Wenen en Klimts visie op de Weense seksuele moraal van die tijd heeft zijn werk sterk beïnvloed.
De Weners waren in het openbaar afkerig van seksualiteit, maar de prostituees deden goede zaken.
De werken van Klimt tonen (veelal roodharige) dames in uitdagende posities, waardoor hij in zijn stad als een omstreden persoon werd gezien.
Klimt liet zich tijdens het schilderen veelvuldig omringen door naakte dames en stond bekend als een vrouwenjager die wars was van de conservatieve zeden.
Men kan De kus zien als een afbeelding van lust en/of liefde, maar ook van de weerstand van de vrouw tegen de seksuele driften van de man (de vrouw kust namelijk niet terug).
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.